Som en del af CFU-forliget i forbindelse med OK24 er barselsaftalen faldet på plads. Aftalen omfatter børn, der er født fra den 1. april 2024 og medfører, at den øremærkede barsel til far eller medmor øges med tre uger. Far eller medmor får dermed ret til ti ugers øremærket barsel med løn ligesom mor. Antallet af uger med orlov til adoptanter øges ligeledes med tre uger i alt.

I de tilfælde, hvor barnet kun har én forælder på tidspunktet for fødslen (soloforælder), øges lønretten tilsvarende med 10 uger. Det samme gælder for adoptanter, når barnet kun har én forælder ved modtagelsen.

Endelig øges perioden med ret til løn under barsel til forældre, der får to eller flere børn ved fødsel, med 13 uger til hver forælder. Det samme gælder for flerlinge-adoptanter, når børnene ved modtagelsen er under et år.

De fornyede overenskomster og organisationsaftaler samt vejledninger hertil offentliggøres på Medarbejder- og Kompetencestyrelsens hjemmeside i takt med, at de bliver færdigredigeret.